środa, 25 września 2024

[251] Saša Stanišić - Skąd

 

Saša Stanišić  Skąd

"Skąd" - Saša Stanišić

Wydawnictwo Książkowe Klimaty, 2022 rok

przeczytane: 08/2024

 5/10*

    W styczniu ułożyłam sobie bingo z kilkoma książkami nagrodzonymi w 2023 roku. Były to tytuły po które raczej bym nie sięgnęła, bo jednak wolę porywającą (a czasem po prostu głupiutką) historię niż coś głębszego i wymuszającego refleksję. Żeby więc wyjść trochę z czytelniczej bańki i poznać coś nowego, wybrałam tytuły nagrodzone, a więc przez innych ocenione jako te najlepsze.

Saša Stanišić  Skąd

    Po pierwszą książkę sięgnęłam dopiero w lipcu i było to "Skąd". Saša Stanišić w wieku czternastu lat został uchodźcą z Jugosławii. W swojej książce wraca pamięcią do życia przed i po wojnie na Bałkanach. Opisuje zwyczajne, codzienne historie, w których dużo jest o kwestii pochodzenia i przynależności. Skąd otrzymała Nagrodę Angelusa w 2023 roku.

    Początek był dla mnie mocno chaotyczny, ponieważ akcja ciągle skakała w czasie i miejscu. Przytaczane były historie innych ludzi, członków rodziny. Raz Saša był nastolatkiem w Niemczech, który dopiero uczył się języka, raz dorosłym pisarzem, który odwiedza miejsce pochodzenia swoich dziadków, a innym razem młodym Niemcem, który - w przeciwieństwie do swoich rodziców - wrósł już w nowego miejsce. 

Saša Stanišić  Skąd

    Mnie ta książka nie zachwyciła. Nie odnalazłam głębszego sensu w tych opowieściach. Opowiedziały historię życia autora, ale dla mnie na tym koniec. Nie wciągnęłam się, bo nie było tam akcji, która by się rozwijała. Do tego było tam sporo momentów, kiedy przez nieznajomość realiów życia w opisywanych krajach nie miałam pojęcia o co chodzi, jakbym czytała w obcym języku i rozumiała co trzecie słowo. Ogólny sens wyłapałam, ale nie zrozumiałam szczegółów i pewnie ukrytego znaczenia.

    Pierwsze podejście do książek nagrodzonych było raczej średnie, ale nie zrażam się i na pewno poznam kolejne. Skąd trudno mi polecić, bo książki nie mogę ocenić ani jako dobrej ani jako złej. Chyba tylko z ciekawości, jakie książki są wyróżniane przez znawców, warto po nią sięgnąć.

5 komentarzy:

  1. Szkoda, że książka nia trafiła w twój gust. Może następna z tej listy będzie lepsza.

    OdpowiedzUsuń
  2. Książki nie kojarzę i chyba na razie po nią nie siegnę

    OdpowiedzUsuń
  3. Nawet o tej książce nie słyszałam i mnie do niej nie ciągnie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja mam zawsze dużą dozę ostrożności, jeżeli chodzi o nagrodzone książki. Zawsze się zastanawiam, dlaczego dana książka otrzymała nagrodę, skoro jest nudna i trudna, więc rzadko sięgam po takie tytuły.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie słyszałam o tej książce, ale lubię czasem wyjść ze swojej strefy komfortu i sięgnąć po coś, co mnie zaskoczy!

    OdpowiedzUsuń